Zetski dom

Opera u Kraljevskom pozorištu »Zetski dom«

Sjaj engleskog baroka

Na Cetinju, 31. januara 2003. godine, u sniježnoj zimskoj noći, na pragu 21. vijeka, Kraljevsko pozorište „Zetski dom“ dalo je svoj doprinos afirmaciji opere i muzičke kulture uopšte i time još jednom potvrdilo da je mjesto odakle kreću veliki projekti i piše se istorija crnogorske kulture.

Piše:
Rajko Radulović, dramaturg Kraljevskog pozorišta “Zetski dom”

“Kraljevsko pozorište „Zetski dom“, premijerom opere, ponovo je potvrdilo svoju istorijsku ulogu…“. Ovom rečenicom je većina medija ispratila premijerno izvođenje opere „Didona i Enej“, najpoznatijeg djela engleskog baroknog kompozitora Henrija Persla, koje ni do danas nije izgubilo ništa od svoje vrijednosti, izražajnosti i ljepote.

Operu na sceni Kraljevskog pozorišta „Zetski dom“ postavio je njemački reditelj Nils Badehop, koji je ujedno potpisao scenografiju, koreografiju i kostime. Horom Muzičke akademije Cetinje, kao i Kamernim orkestrom „Princ Mirko“, dirigovao je profesor Egon Mihajlović. Solisti u operi su bili: Stefan Grunvald, Angelika Veber, Kristian Nikolet, Astrid Kesler, Zorana Latković, Amanda Stojović i Saša Barjaktarević, a instrumentalni solisti Tošinoro Osaki na baroknim instrumentima teorbi i lauti i Igor Perazić, violončelo. U ulozi paža, kao statista, pojavio se Nikola Batrićević.

Prva operska koprodukcija

Ideja o realizaciji opere u Crnoj Gori krenula je inicijativom i razmišljanjima Ljubomira Đurkovića, direktora Kraljevskog pozorišta „Zetski dom“, Senada Gačevića, dekana Muzičke akademije Cetinje, Mirjane Maslovar, direktorice festivala „Grad teatar“ Budva, dirigenta i profesora Radovana Papovića. Na njihov poziv odazvao se Egon Mihajlović, dirigent i profesor baroknog pjevanja na Berlinskom konzevatorijumu. Bili su „spiritus movens“, jezgro oko kojeg će se graditi budući projekat, sada već, to možemo slobodno reći, istorijskog kulturnog događaja.

„Moj prijedlog za prvu operu je bio Monteverdijev „Orfej“, ali je za izvođenje te opere bilo potrebno mnogo gostiju iz inostranstva koji sviraju specijalne instrumente kasne renesanse i ranog baroka. Odlučili smo se za operu „Didona i Enej“, baroknog muzičara i kompozitora Henrija Persla, koja je znatno jednostavnija i publici pristupačnija…“, govorio je Egon Mihajlović u vrijeme kada se razrađivala ideja.

Da bi se realizovao ovaj projekat stvorena je, dakle, i zvanično prva operska koprodukcija u Crnoj Gori: Kraljevsko pozorište „Zetski dom“ Cetinje, Muzička akademija Cetinje i Festival „Grad teatar“ Budva.

Ambijent posebnog duha i izuzetne energije

Nils Badenhop, reditelj, o radu na predstavi i osjećaju koji ga je vodio u procesu njenog nastanka:

„Kada smo počinjali sa radom, stao sam na scenu „Zetskog doma“ i osjetio da prosto „zrači“. Znao sam, bez dileme, da upravo tu treba napraviti prvu operu. Ambijent posebnog duha, pravih proporcija, izuzetne energije…“.

Jedno pozorište, jedna visokoškolska ustanova i jedan festival, udruženi u već istorijskom činu za buduću istoriju pozorišta, i pored mnogobrojnih problema (koje ne bismo navodili), doveli su projekat do kraja.

Na Cetinju, 31. januara 2003. godine, u sniježnoj zimskoj noći, na pragu 21. vijeka, Kraljevsko pozorište „Zetski dom“ dalo je svoj doprinos afirmaciji opere i muzičke kulture uopšte i time još jednom potvrdilo da je mjesto odakle kreću veliki projekti i piše se istorija crnogorske kulture.

Katalog opere može se pogledati ovdje.

Detalje o akterima opere “Didona i Enej” pogledajte u našoj arhivi.