Zetski dom

Manifestacija „Dani nezavisne scene“ nastala je prošle godine sa idejom Kraljevskog pozorišta da ustupi prostor nezavisnoj produkciji iz oblasti pozorišnog stvaralaštva. Ove godine će publika na Cetinju moći da pogleda žanrovski raznolike predstave iz Crne Gore, Hrvatske, Sjeverne Makedonije, Srbije i Slovenije.

„Dani nezavisne scene predstavljaju jedinstvenu manifestaciju posvećenu promociji i afirmaciji vaninstitucionalnog pozorišta. Nakon prošlogodišnjeg pilot projekta, ove godine nastavljamo s programom koji pruža prostor predstavama nastalim izvan tradicionalnih produkcijskih okvira. Ova inicijativa omogućava nezavisnim umjetnicima i trupama da predstave svoj rad, podstiče razmjenu ideja i doprinosi razvoju alternativne pozorišne scene. Dani nezavisne scene jačaju kulturnu raznolikost, podstiču regionalnu saradnju i otvaraju nova vrata eksperimentalnim i autentičnim scenskim izrazima“, izjavio je direktor Kraljevskog pozorišta, Luka Radović.
On je dodao da „umjetnici kroz ovu manifestaciju dobijaju priliku da prikažu svoj rad, umreže se s kolegama i publikom, ali i steknu veću prepoznatljivost, što im može otvoriti vrata ka novim projektima i podršci. Ovaj manifestacija nije samo prilika za nastupe, već i za stvaranje zajednice koja dijeli slične vrijednosti i viziju slobodne, inovativne umjetnosti.“

Predstava koja će 8. marta otvoriti manifestaciju je „Kućica za pse“, umjetničke organizacije „Arterarij“ iz Hrvatske. Predstava se bavi teškom i nedovoljno otvorenom temom ratnog silovanja i njegovim dugotrajnim posljedicama na ljude, porodice, zajednice i društva u cjelini. Kroz priče dvije porodice iz različitih sredina, predstava istražuje kako trauma ratnog nasilja ne pogađa samo one koji su je proživjeli, već se prenosi na sljedeće generacije. Tekst su napisali Dorotea Šušak, Mario Mažić i Romano Nikolić u saradnji s izvođačima, a režiju potpisuje Romano Nikolić. Uloge tumače: Anita Matić Delić, Dušan Gojić, Jelena Graovac Lučev, Nikola Nedić i Davor Tarbuk.

9. marta će se publici predstaviti Jelena Đukić, Maja Stojanović, Marija Đurić i Maša Labudović, komedijom „Golf 4“, čije sve segmente potpisuju četiri glumice. Inspirisane tekstom „Lady Foursome“ Norma Fostera, neprevođenog i nepostavljanog kako u Crnoj Gori, tako i u regionu, autorke su adaptirale i kreirale uzbudljivu priču o prijateljstvu, tajnama, ljubavima i izdajama. „GOLF četvorka“ tako postaje moderna priča koja preispituje iskrenost ženskih prijateljstava, ambicija, borbi i uopšte ženskih pozicija u modernom društvu, te u jasnoj i direktnoj liniji prispituje žene u Crnoj Gori, njihove nametnute i prihvaćene arhetipske i dinstinktivne moderne uloge.


U ponedjeljak, 10. marta na sceni Kraljevskog pozorišta igraće predstava „Knjeginja“ u produkciji NVO „Maska“ iz Herveg Novog. Predstava je rađena po tekstu dramske spisateljice Jelene Kajgo. U ulozi Ksenije Petrović se pojavljuje mlada novljanka Milica Lučić, a njenog oca knjaza i kralja Nikolu I Petrovića Njegoša tumači glumac Dejan Đonović. Predstava nas vodi kroz periode od Ksenijinog djetinjstva do godina provedenih u izgnanstvu dinastije Petrović Njegoš. Ovo je priča o snažnoj, emancipovanoj i ponosnoj ženi s kraja 19. i početka 20. vijeka, koja zajedno sa svojim ocem prolazi svu tugu i patnju u izgnanstvu, daleko od svog doma.

12. marta gosti iz Sjeverne Makedonije, teatar „Vortex“, donose svoju predstavu „Sluškinje“ u režiji Teodore Siljanoske. Predstava „Sluškinje“ je tragikomična jednočinka koja se bavi dosadom svakodnevice za ljude koji su naučili da se smiju sopstvenom životu i uprkos svemu nastavljaju da se bore za svoj individualni smisao. Predstava istražuje kako društveni položaj, lične situacije i hijerarhije utiču na naše postojanje. To je priča o dualnosti čovjeka u svijetu u kome velika igra moći često gazi one koji samo sanjaju o boljem sutra. Ima li danas za njega mesta pod suncem? Uloge tumače: Marija Cvetanovska, Krisitna Gieva i Vanesa Trimchevska.

Još jedna produkcija iz Beograda publici će se predstaviti 18. u mjesecu i to multimedijalnim projektom „One. Ispred svog vremena“ po konceptu i u režiji Jadranke Anđelić i Dijane Milošević. Riječ je o multimedijalnoj instalaciji koja spaja živo izvođenje, izložbu, instalacije, performanse, video rad i fotografiju. Inspiracija i povod za projekat su život i rad žena koje su djelovale u periodima izgradnje i modernizacije građanskog društva, a koje su pomjerale granice u svojim oblastima i vrlo često bile prve žene koje su djelovale u određenim poljima – ispred svog vremena.

Dramski studio “Prazan prostor” u ovogodišnjim danima nezavisne scene učestvovaće sa predstavom “Smrt u Dubrovniku”, u režiji Petra Pejakovića, 21. marta. Tekst predstave baziran je na preko 30 svedočanstava koje su Akcija za ljudska prava i Prazan prostor prikupili. Namjera je suočiti javnost, prije svega u Crnoj Gori, sa istinom o ratu koji je vođen u Dubrovniku i njegovoj okolini. Nesuočavanje sa stvarnom prošlošću je dobar preduslov da se istorija ponovi, smatra autorski tim. Uloge tumače: Slaviša Grubiša, Emir Ćatović, Pavle Prelević, Miloš Kašćelan, Kristijan Blečić i Maša Božović.

Iz Slovenije u Zetski dom 23. marta stiže pozorišni diptih „Požrtvovana koza“, autorski projekat Sestre Mirjane (Mirjana Medojević). Riječ je o intrigantnoj je i nesvakidašnjoj teatarskoj izvedbi u kojoj nastupa glumački duo Mirjana Medojević i Primož Gun. Prema kritičarki Steli Mišković, predstava se odvija kao „hodočašće, odvojeno od konteksta religije… Hodočašće za žene, za pozorište, za preminulog ljubavnika, za ljubav, za sebe, protiv licemjerja, za slobodu…“. Publika ne može očekivati jedinstven ili uobičajen tok predstave, već mozaik iznenađenja. Uklanjanjem barijera između izvođača i publike podstiče se međusobna interakcija, čime se pojačava kolektivno učešće u iskustvu same predstave. Predstava je rezultat saradnje Kulturno-umjetničkog udruženja Apokalipsa iz Ljubljane i Mirjane Medojević, koja ujedno potpisuje i režiju.

Na svjetski dan pozorišta, 27.3. publika će na Cetinju imati prilike da pogleda monodrama “Led”, Aleksandra Kojića. Tekst je napisao Radoš Bajić 1975. godine. Ovo je priča o izgubljenoj sreći i snovima, o strahovima, prolaznosti, o nadmoći sudbine, prirodnih zakona i same prirode, o nemoći čoveka da na istu utiče i menja kao što ne može ni svoj životni put da promeni. “Led” nam približava sudbinu momka koji se odrekao svojih snova zarad svoje porodice, uspomene na oca i imanja, ali nam i prikazuje kako i zašto selo polako izumire, a izvedba je emotivno intenzivna i intelektualno izazovna.