Zetski dom

Završetak Bijenala crnogorskog teatra

Četiri priznanja za produkcije Kraljevskog pozorišta Zetski dom

Nakon izvedenih pet predstava u glavnoj i tri u Selekciji off, završeno je Bijenale crnogorskog teatra 2019. , a žiri u sastavu: Olivera Vuković, prvakinja CNP-a, Aleksandar Milosavljević, pozorišni kritičar i Stefan Bošković, pisac i scenarista, jednosglasno je donio odluku ko dobija prestižna priznanja.

Nakon uspjeha na prethodnom Bijenalu, Kraljevsko pozorište Zetski dom i ovoga puta dobilo je potvrdu rada u prethodne dvije godine. Za produkcije najstarijeg crnogorskog teatra stigla su četiri priznanja:

– Najbolji domaći dramski tekst, Mirjana Medojević za predstavu “Sin”, u režiji Mirka Radonjića;

– Najbolja muška uloga, Srđan Grahovac za predstavu “Sin”, u režiji Mirka Radonjića;

– Najbolja epizodna uloga, Stevan Vuković za predstavu “Kapital”, u režiji Andraša Urbana;

– Specijalna nagrada Žirija za predstavu “Kapital”, u režiji Andraša Urbana.

„Specijalna nagrada žirija dodijeljena je predstavi „Kapital“ zbog hrabrog istraživačkog postupka primjenjenog u istoj mjeri i na globalnu svjetsku situaciju i na lokalnu društeno-političku stvarnost, a čiji je rezultat složeno scensko umjetničko djelo čiji su elementi podjednako i rediteljska poetika, i dramaturgija, i scenografsko riješenje, i kostimi, i muzika, ali i glumački angažman koji nadilazi jednostavni odnos aktera pema liku koji tumači.

Nagrada za epizodnu ulogu Stevanu Vukoviću za rolu u „Kapitalu“, zato što je u predstavi u kojima nema podjele na glavne i sporedne uloge iskazao glumačku snagu, energiju i virtuoznost, silovitošću i pažljivo konrolisanim glumačkim žarom.

Nagradu za glavnu mušku ulogu dobio je Srđan Grahovac za harizmatično i glumački moćno poigravanje na tananoj ivici između prividno privatnog i onoga što je datost dramskog lika Dimitrija Mojanovića u predstavi „Sin“.

Nagradu za najbolji domaći dramski tekst dobila je Mirjana Medojević za smjelu spisateljsku nadgradnju koja je rezultirala tekstom predstave, a do kojeg se, od teksta drame kao početnog literarnog predloška, došlo kroz složeni proces rada na prestavi“, stoji u obrazloženju Žirija Bijenala crnogorskog teatra.

Nagrade u ostalim kategorijama

„Nagrada za najbolju predstavu pripala je predstavi „Bure baruta“ za efektan spoj rediteljskih, glumačkih, dramaturških, kao i svih scensko-muzičkih i vizuelnih elemenata koji su neophodni da bi predstava fukcionisala kao istinski scenski spektakl.

Nagrada za najbolju režiju pripala je Igoru Vuku Torbici za efektno transponovanje lirske strukture Lorkinih „Krvavih svadbi“ u složeni jezik teatarske umjetnosti i kreiranje predstave u kojoj ne samo što se osećaju damari piščeve misli, nego se prepoznaju i ritmovi uskovitlanog iracionalnog sveta.

Nagradu za glavnu žensku ulogu dobila je Varja Đukić za odmjereno, a snažno, u izboru sredstava svedeno, a emocionalno vulkanski eruptivno tumačenje lika Majke u „Krvavim svadbama“.

Nagradu za autora saradnika dobili su Vladimir Pejković za muziku u predstavi „Krvave svadbe“ i Valentin Svetozarev za scenografiju u predstavi „Bure baruta“, zato što su, svako u svom umjetničkom domenu i svako na svoj kreativan način, dramaturški funkcionalnom muzikom, odnosno scenografskim rješenjem koje daleko nadilazi funkciju dekora, učestovali u kreiranju autentičnog umjetničkog čina, potvrđujući da kompozitor i scenograf, baš kao i kostimograf ili koreograf, u savremenom teatru nisu više samo umjetnički saradnici, nego ravnopravni kreatori umjetničkog bića predstave.

Nagradu za autorsko ostvarenje u Selekciji off dobila je baletska predstava „Krik“ Baletske trupe Ballo za promišljeni način građenja priče saopštene kroz savremeni scenski pokret i za predani plesni angažman koji potvrđuje da živimo u vremenima kada je izgubljeno povjerenje u riječ i verbalni govor, a kada sudari sa životom sve češće mogu da budu izraženi samo nijemim krikom.

Žiri je istakao da ima potrebu da sa žaljenjem konstatuje izostanak predstave „Hamlet“, uvjeren da je inscenacija ovog Šekspirovog djela svečanost za svaku teatarsku sredinu i privlegija svakog festivala, da naglasi da su obje ponuđene selekcije potvrdile ozbiljnost i izuzetnu predanost crnogorskih pozorišnih stvaralaca, da izrazi zadovoljstvo zbog prisustva sve većeg broja mladih aktera i teatarskih stvaralaca, i iskaže nadu da će Bijenale, kao nacionalni festival, uvesti i nagrade za mladog glumca/mladu glumicu, ali i za umjetnike koji u savremenom teatru više nisu samo saradnici nego su odavno ostali koautori pozorišne predstave“, naveo je Žiri Bijenala crnogorskog teatra u svom obrazloženju.