Zetski dom

Kraljevsko pozorište “Zetski dom” objavilo je danas treći broj pozorišnih novina “Protagonist”.

Novi broj donosi intervju s rediteljem Borisom Liješevićem o predstavi “Pod oba Sunca”, kojom je započela naša nova pozorišna sezona. Kaže da tjeskoba proizvodi krik, a krik dramu i materijal za predstavu, te da je dobar komad uvijek aktuelan, dok ovaj izlazi iz kolektivnog osjećanja, naših života, naše novije istorije, nekih ljudi koje pamtimo, karaktera koje poznajemo. Govorio je o saradnji sa “Zetskim domom”, kao i pozorišnim prilikama danas.

Ugledni regionalni novinar i pozorišni kritičar Bojan Munjin u autorskom tekstu tretirao je pitanje očuvanja estetike i publike u doba korone i drugih kriza. Podsjeća na Šekspira prema kojem pozorište mora „da pokaže vrlini njene prave crte, ludosti njenu vlastitu sliku, a samom vijeku i ljudskom društvu njegov lik i otisak“ i dodaje da je danas pred teatrom težak zadatak da se vrati na svoje početke te da razluči i saopšti svijetu što zaista jeste vrlina, a što, bez sumnje, ludost.

Nakon premijernog izvođenja predstave “Obožavateljka”, prema tekstovima savremenog hrvatskog dramskog pisca Mata Matišića, kojom je nastavljena produkcija u novoj pozorišnoj sezoni “Zetskog doma”, razgovarali smo s rediteljkom Anom Vukotić. Kaže da je u pozorišnom smislu miješanje stvarnosti i fikcije vrlo inspirativno i potentno, te da Matišić u centar razmatranja stavlja pitanje istine i laži na jednoj i fikcije i stvarnosti na drugoj strani.

Treći broj otvorio je i pitanje položaja pozorišnih časopisa. U autorskom tekstu, glavni i odgovorni urednik novosadskog časopisa “Scena” i direktor beogradskog BITEF-a Miloš Latinović analizirao je stanje u zemljama regiona. Mišljenja je da je nestanak časopisa, validnih i važnih kulturoloških kamenova, prouzrokovao gubitak autorskog kontinuiteta, ali da u okviru teatarske zajednice postoji spremnost na angažman te da zbog toga treba biti optimista kada je riječ o opstanku periodičnih publikacija iz ove oblasti.

“Ako zaista želi da bude relevantna, kritika treba da uzima u obzir tekuće prakse, a ne idealno osmišljen teatarski koncept”, ističe, između ostalog, ugledni crnogorski novinar i publicista Vanja Kovačević u autorskom tekstu o položaju pozorišne kritike. Dodaje da kritika mora postati istinski korektiv onoga što se dešava na pozorišnim scenama, a to znači da mora biti utemeljena na znanju i poštovanju teatarskog čina, a ne pukoj želji da se on razori i omalovaži.

U trećem broju i osvrt na prijem Kraljevskog pozorišta “Zetski dom” u Evropsku teatarsku konvenciju – najuticajniju mrežu javnih pozorišta na kontinentu, kao i veliki uspjeh “Ane Karenjine” na 62. Međunarodnom teatarskom festivalu MESS u Sarajevu oktobra ove godine, na kojem je osvojila Grand prix – “Zlatni lovorov vijenac za najbolju predstavu u cjelini”, uz još pet nagrada.

Seriju tekstova iz rubrike Arhivska bilježnica, autora Rajka Radulovića, dramaturga Kraljevskog pozorišta “Zetski dom” u ovom broju nastavljamo prisjećanjem na predstavu „Final countdown“ koja je, u režiji Lidije Dedović, premijerno izvedena oktobra 2003. godine. Komad rumunske spisateljice Savijane Stanesku na metaforičan, u određenim momentima morbidan, surov, ali i sažet način govori o životu na marginama društva.

Treći broj “Protagonista” može se preuzeti ovdje.

Naše aktivnosti mogu se pratiti i na društvenim mrežama FacebookInstagram i Twitter, kao i putem Viber kanala.